Waarom een postkantoortje?
Tijdens een feestavond in Nijmegen (Nostalgieren) het verzenden van ansichtkaarten uitgeprobeerd en het bleek een groot succes: binnen vier uur 150 kaartjes verstuurd, de meeste ook nog eens geschreven met kroontjespen! Mensen bleken een enorme lol en tegelijkertijd moeite te hebben met het schrijven van een kaartje; het besef dat inkt op papier blijft, blijkt zowel aandacht als voldoening te bewerkstelligen. Je moet nadenken over de boodschap, je kan hem niet ‘editen’; je moet weten wat je gaat schrijven voordat je gaat schrijven en dat betekent dus nadenken. Toen ontstond het idee om een klein postkantoortje, nostalgisch qua vormgeving, te maken. Het resultaat ziet u op de foto’s.
Een kaartje is 'in de tijd gestolde' aandacht van de schrijver aan de ontvanger. Een ansichtkaart uit 1925 kan je nog lezen en in de hand houden, maar kunnen mensen in 2125 ook de appjes uit 2025 nog lezen? Zeer waarschijnlijk niet.
De ‘festival-modus’ van bezoekers is een open en ongehaaste modus. En dan kan je rustig de tijd nemen om je gedachten te verwoorden.
Verder is het verheugen op de reactie iets wat we vaak onderschatten; de directe behoeftebevrediging van een antwoord op een appje of mailtje heeft de lol van de uitgestelde beloning van het antwoord grotendeels weggehaald.
De ‘jonge generatie’ verstuurt zelden een kaartje en dat is volstrekt logisch. Toch bleek in het uittesten van het postkantoortje dat vooral deze doelgroep gefascineerd was door het opzoeken van adressen, postzegels plakken en het schrijven met kroontjespen, vaak geholpen door de wat oudere passant. Ook kinderen stellen de meest leuke vragen als: “en krijg ik dan zo een kaartje terug van oma?”….
Waarom drie brievenbussen?
Tijdens de eerste testen bleek dat het publiek niet alleen de behoefte had om de levenden een kaartje te sturen, maar ook de overledenen. Een tweede onverwacht bijeffect van de uitstraling van het postkantoortje was het spontaan biechten van mensen bij het loket. De oplossing is daarom de volgende:
- Normale brievenbus voor de gewone post (postzegel en eventueel envelop)
- Hiernamaals-brievenbus (geen postzegel, kan naar wens bewaard of vernietigd worden door postkantoortje)
- Biecht-brievenbus (deze kaarten worden in principe vernietigd, tenzij anders gewenst)
Wie maakt de kaartjes? + Kan ik ook een kaartje ontwerpen?
De kaartjes zijn belangeloos ontworpen door kennissen die dit project ondersteunen. Iedereen die wil kan daaraan bijdragen.
Geen winstoogmerk (!)
Het postkantoortje is gemaakt om óf (hernieuwd) contact te leggen tussen mensen óf het geweten te ontlasten/gedachten te verwoorden. Er is al genoeg (ongemerkte) verwijdering en eenzaamheid in de wereld. Laten we het wat mooier maken, is het idee.
De investeringen die gedaan zijn worden terugverdiend met bescheiden bijdragen van de festivals/evenementen, maar uit principe niet door het publiek. De bezoeker die een kaartje wil sturen, betaalt enkel de inkoopkosten aan de postbode. De inkoopkosten zijn op verzoek in te zien.
Momenteel (mei 2025) kost inkoop (+verzendkosten):
- Een postzegel NL € 1, 21
- Een postzegel buitenland € 1,90
- Een kaartje € 0,40
- Een envelop € 0,20
- Een volledig gefrankeerde kaart kost dus op dit moment € 1,65 (+ kosten pinbetaling), met envelop €1,85